Volta Ciclista Catalunya 2021

Hier plaatsen de schrijvers hun voor en na beschouwingen en kunnen de leden reageren. Leden worden verzocht hier geen topic te openen.
Post Reply
DE WIELERBIZON
Schrijver
Posts: 8
Joined: Tue Oct 20, 2020 3:24 pm

Volta Ciclista Catalunya 2021

Post by DE WIELERBIZON »

Door Carlos WIELERBIZON Pardo:

De 100ste verjaardag voor één van de oudste etappekoersen in wielerland. In dit gedeelte van Spanje heerst al sinds jaar en dag de behoefte om een eigen identiteit te hebben. Omdat de regio een erg groot deel van de staatskas spekt zal dit wel een groot probleem blijven. Ook al is er na de dood van Generaal Franco veel mogelijk, onafhankelijkheid lijkt meer een utopie. Toch blijft deze regio een eigen karakter houden. Met het Catalaans als voornaamste spreektaal en uiteraard het grote FC Barcelona als blikvanger hebben ze een perfekt visitekaartje.

Geschiedenis

De ronde van Catalonie was in 2020 één van de koersen die door corona werd cancelled. Het jaar ervoor was het de kersverse Movistar kopman Miguel Angel Lopez die de eindwinst pakte. De koers zit achter Parijs-Nice en Tirreno Adriatico. Zelf zie ik het als een afsplitsing waar de ronde renners Spanje induiken en de klassieker specialisten via San Remo richting Vlaanderen en Roubaix trekken! In het begin werd de wedstrijd in september verreden maar de laatste jaren in het voorjaar. Omdat er vooral vroeger alleen veel Spanjaarden meedoen is het logisch dat er vooral Spaanse overwinnaars waren. Mariano Cañardo Lacasta won de ronde maar liefst zeven keer. Het zijn vooral de klimmers en de ronderenners die hier de dienst uitmaken. Dit jaar is het al heel wat dat er een tijdrit tussen is geplaatst. Waar je rekening mee mag houden is dat het parcours een rode loper is voor keiharde strijd!


Parcours

Het mooie aan fietsen aan de Spaanse kustlijn is dat je vanaf de badplaats binnen no time midden in de bergen zit.
Catalonië heeft een landschap waar je echt alles tegen komt. Van de Costa Brava tot de Costa Dorada is het heerlijk vertoeven aan de zee met zijn boulevard. Meer landinwaarts is de wereld groen en lopen de wegen omhoog. Als sprinter heb je in deze wedstrijd dan ook weinig te zoeken.



Etappe 1: Calella - Calella (178,5 km)

Voor de negende keer op rij is het de etappe met begin en einde in Calella. De badplaats die dichtbij het jongerenparadijs Lloret de Mar ligt is waarschijnlijk een perfecte gastheer voor de ronde. Vaak is er hier een sprint maar net als verleden jaar zal er ook nu een ander scenario zijn. Na 80 kilometer lekker inkomen beginnen de renners serieus met klimmen. Het is daarna zo’n 50 kilometer op en af. De Port de Guileries is een loper van ongeveer 4 kilometer. Daarna zijn het de Port de Santa Fe de Montsery en de Coll de Santa Helena die niet erg zwaar zijn maar waarschijnlijk te zwaar voor de sprinters. Na een lange afzink is er de Port de Collsacreu die kort en venijnig is. Met 17,5 km naar de streep zou hier wel eens de beslissende punch kunnen vallen. Je zou een grote groep kunnen verwachten die hier uit elkaar spat. De finish is dan weer met hopelijke een heerlijk zonnetje in de badplaats!

Image

Etappe 2: Banyoles – Banyoles ITT (18,5 km)

Banyoles is een gemeente in Girona waar veel renners in hun wintertraining ongetwijfeld doorheen fietsen. Ook voor de MTB is het prima vertoeven. Dit bewijst ook wel de UCI-wedstrijd voor MTBers. Ook is er het Meer van Banyoles waar ooit de WK roeien werd gehouden maar wat vooral als bezienswaardigheid erg bijzonder is. Dit jaar is er een tijdrit neergelegd. Iets wat niet vanzelfsprekend is in deze ronde. Een 18,5 kilometer lange route die allesbehalve vlak is. Met de 500 meter lange Puig d’en Colomer vlak voor de streep is er nog even een flinke kuitenbijter te bedwingen. Deze dag is ideaal voor de iets mindere klimmer om een marge te pakken op de rasklimmers.

Image

Etappe 3: Castelldefels – Vallter2000 (203,5 km)

Vallter 2000 is het hoogste punt van Catalonie ruim boven de 2000 meter. Vaak wordt hij opgenomen in het schema van La Vuelta. Een mooie klim waar er stukken van dik boven de 10% langs komen, De start is bij het Canal Olimpic de Catalunya. Hier was het de Duitse kano formatie die in 1992 de meeste gouden plakken veroverden. Vanuit hier passeren ze de playa de Castelldefels. Een schitterend lang strand niet ver van Barcelona. De renners moeten ervan genieten want vanaf hier wordt alles alleen maar minder. Steeds verder klimmen ze de lucht in totdat ze bij Camprodon aankomen. En dan is het een vuurwerkfestijn tegen Valter2000 op. Op dit moment zullen de kopmannen zich niet meer kunnen verstoppen en worden de eerst kaarten geschud.

Image

Etappe 4: Ripoll – Port Ainé (166,5 km)

Deze dag zal als Etapa Reina bekend staan. Vanaf de start loopt de weg omhoog. Het zal ongetwijfeld een spervuur van demarrages veroorzaken. Niet onder de vijf procent maar steil genoeg om veel meters weg te lopen. Aan het einde is er dan vier kilometer tegen 9% gemiddeld om de Port de Toses af te ronden. Vanaf de top is het bijna 75 km afdalen waarvan er bij de tweede 50 vol meetrappen is. Als de spieren lekker losjes zijn geworden is er gelijk een steile uitdaging tegen de Port del Cantó op. Een klim van 25 km waar de eerste 5 erg steil zijn. Een klap voor de been spieren. De rest van de klim zal op de macht worden afgewerkt. Snel duiken ze da afdaling in om de 18,5 km lange beklimming van die andere bekende skiberg. De Port Ainé zal hard aangepakt worden vanaf het begin. Daar ligt een steil deel waarna hij in het middenstuk gemakkelijker wordt en dus wegrijden moeilijker. Zijn er nog renners bij elkaar dan zal er vlak onder de top nog een laatste steile wand zijn. De puncher zal dan op zeker toeslaan.

Image

Etappe 5: La Pobla de Segur - Manresa (201,5 km)

Nadat we twee etappes hebben gehad met een bergop aankomst en daarvoor de tijdrit zou de ronde best wel eens in zijn plooi zitten. Vandaag is het wel een pittig parcours maar je zou kunnen voorstellen dat het voor de klassementsmannen wel even welletjes is. De mannen op respectabele afstand kunnen wellicht het ruime sop mogen kiezen voor dagwinst. Een ideale dag voor de vrijbuiter. De Coll de Comiols heeft zijn top na 36,5 kilometer. Vooral een grote kopgroep zal hier weg willen geraken maar niet helemaal alles aan gort fietsen. Daarna is de etappe lang en nooit vlak. Nadat ze al eens door de finishplaats komen is er wel een pittige finale bedacht. De Port de Monserrat ligt op zo’n 20 kilometer van Manresa. Komt er een wedstrijd in de wedstrijd?

Image

Etappe 6: Tarragona– Mataró (193,8 km)

Als er nou eens een etappe dit jaar is waar een sprinter een kans zou hebben dan is het vandaag. Een dag waar de ondergrond allesbehalve glad is maar echte grote obstakels zitten er niet in. Het is een heerlijk dagje van kustplaats naar kustplaats. Hoeveel energie zit er nog in het peloton? In Mataró zal een sterke snelle man wel eens kunnen winnen. Om te mogen sprinten in de badplaats moeten de snellere mannen wel de Alt El Collet overleven. Een korte klim van 2,7 kilometer die niet al te zwaar is maar er kan wel aan de boom geschud worden. Als ze te ver weg zakken komen ze nooit meer terug. Peter Sagan heeft gekozen voor een voorbereiding via deze ronde. Vandaag is de etappe voor hem gemaakt. Al kan het zomaar een overgangsetappe worden.

Image

Etappe 7: Nice – Barcelona – Barcelona (133 km)

Als laatste etappe kan natuurlijk het grote Barcelona niet ontbreken. De stad waar Gaudi de mooist architectuur heeft gebouwd, waar de Sagrada Familia in het centrum pronkt en natuurlijk is er nog de voetbal tempel Camp Nou. Het peloton speelt hun finale op een hele andere plek. De eerste 85 km is het een ronde om de stad. Daarna komen ze voor zes rondes om de Castell de Montjuic. Een plaats waar ze in Catalonie hoop en vrees samen zien komen. De oude gevangenis staat tegenwoordig voor vrede en onafhankelijkheid. Aan de andere kant zijn er vele mensen gedood in verscheidene oorlogen. De laatste functie was als gevang van de vrijheidsstrijders in de opstand tegen Generaal Franco. Het kasteel ligt op een flinke heuvel waar de renners zich op stuk kunnen bijten. Net als bij de Tour volgen er aanvallen. Het mooie aan deze strijd is dat er ook altijd een grote renner wint. Het klassement zal al wel beslist zijn. Het is een wedstrijd op zich waar iedereen nog even los kan gaan op een geweldig mooi circuit. Dat de renners na deze week total loss zullen zijn is zeker. Aan de andere kant is het een geweldige training voor al het moois dat komen gaat.

Image

Deelnemers

Op het moment van schrijven is nog niet het hele deelnemersveld bekend dus de volgende informatie gaat ervan uit van wat er tot nu toe bekend is.

Trek - Segafredo:

Geen grote kopman aan de start maar met Brambilla en Ciccone hebben ze twee ervaren rittenkapers die in de bergritten zeker mooie dingen kunnen laten zien. Waarschijnlijk wel in een aanval die tot de streep rijkt.

Deceuninck - Quick Step:

Zoals altijd hebben ze een ijzersterk blok aan de start. De tijdrit zal wel eens een prooi voor Cavgna kunnen worden. Daarna hebben ze het supertalent uit Portugal, Joâo Almeida die voor de eindwinst zal strijden.

Lotto-Soudal:

Thomas de Gendt houdt wel van het Catalaanse weer. Hij heeft al vaker mooie dingen laten zien. Ook dit jaar wil hij vast weer iets moois laten zien. En net zoals zijn boek zal dit solo gebeuren. Harm Vanhoucke zit er vlak tegenaan maar moet nu de volgende stap gaan maken.

AG2R Citroën:

Met Venturini, Jungels en Gallopin doen er drie ervaren rotten mee. Niet de grote ronde specialisten. AG2R is zich meer op de ééndagswedstrijden aan het focussen. Dus op een dag kan er best één van deze drie met een rit naar huis gaan.

Bahrain- Victorious:

Wout Poels is de man voor het eindpodium. Uit de schaduw van de grote Skytrein is hij van plan het kopmanschap vol op zijn schouders te nemen. Vorig was het lastig maar dit jaar zou wel eens zijn jaar kunnen zijn.
Vanuit Michelton-Scott kwam Jack Haig. Een man die per jaar beter lijkt te worden. Een ronde als deze zou perfect passen binnen zijn skillset. Niet te lang en niet te vlak.

Bora- Hansgrohe:

Wat een startformatie hebben deze mannen opgesteld zeg. Lennard Kämna die een top jaar had in 2020 met etappeoverwinningen in de Dauphiné en de Tour. Daarnaast hebben ze tsaar Peter Sagan aan de start. Erg verassend maar ook komt hij om te trainen. Let op de 6de etappe naar Mataró. En last but not least. Wilco Kelderman. De eerste wedstrijdmeters voor zijn nieuwe ploeg. Hij heeft veel pech gehad in de voorbereiding maar nu mag hij eindelijk. Na een geweldige Giro die misschien wel met een domper afliep heeft hij hoge doelen gesteld. In deze ronde komt hij in ieder geval zijn oud ploeggenoot Jai Hindley tegen. Ik ben benieuwd hoe die ontmoeting zal gaan.

EF Education:

Voor de eindwinst en eventuele etappezeges hebben ze Van Garderen, Caicedo en Hugh Carthy. De lange man uit Groot-Brittannië heeft in La Vuelta een geweldige indruk achter gelaten. De koning van de Angliru is toch een titel die er mag wezen. Hier in Catalonië is de steiltegraad een stuk minder maar houd rekening met Hugh. Een andere klepper is Rigoberto Uran. Zat meerdere malen dicht tegen grote overwinningen maar kan ook zomaar de grote afwezige zijn. Welke versie zullen we deze ronde te zien krijgen?

INEOS-Grenadiers:

De runner-up van La Vuelta en oud giro winnaar Richard Carapaz. Wat een geweldige strijd was er met Roglic. Deze ronde heeft hij geen last van Primoz. Naast hem is er nog Geraint Thomas. Een winnaar waar je nooit omheen mag gaan. Richie Porte is weer een andere superster in de club. De nummer drie van de Tour zal zich willen tonen in de nieuwe kleuren. Hetzelfde geld voor Adam Yates die al sterk was in UAE. Voor de tijdrit en het harde werk zijn er Castroviejo en Dennis. Erg veel sterker komen we ze niet tegen lijkt mij.

Israel Start-Up Nation:

De ploeg van de oude mannen worden ze al genoemd. Klinkt vrij oneerbiedig zou je zeggen. Ik denk dat ze echt niet onderschat moeten worden. Met Michael Woods wonnen ze dit jaar al in de Alpes Maritimes. Dan Martin is een vaste gast binnen de top 10. Ook Chris Froome is nog lang niet klaar met zijn carrière. Na zijn horror crash is hij nog steeds aan het terugkomen. Froome is een renner die ik nooit kan en wil afschrijven.

MOVISTAR:

In het thuisland komen ze met een sterk team aan. Titelverdediger en nieuwkomer Lopez kan nog niet starten. Wel hebben ze die andere drie. Enric Mas heeft dit jaar nog niet overtuigd maar zal echt wel beter gaan worden. Marc Soler is vaak wisselvallig maar wel de enige die op het moment het dicht tegen de prijzen aan zit. Alejandro Valverde hoeft uiteraard niets meer te bewijzen. Toch hoop ik dat hij nog wel eens een kunstje kan laten zien. Movistar is een team dat niet meer heel makkelijk kan winnen. Wie weet keert het tij in deze ronde.

TEAM BIKEEXCHANGE:

Esteban Chaves staat op de lijst. Een talent die de laatste jaren de aansluiting dreigt te verliezen. Meestal sterk in de start maar daarna is er de vrije val in het klassement. Hetzelfde kan je de laatste jaren zeggen van Simon Yates. Grote dagen waar hij alles kapot rijdt en dan is er steeds vaker de duikvlucht. Ooit was hij de grote uitdager van Tom Dumoulin.

TEAM DSM:

Misschien wel het team van 2020. Waar er voor de tijd wat laatdunkend werd gekeken verrasten ze de hele wielerwereld. De grote Dumoulin was vertrokken en menig anderen hadden het vertrek al aangekondigd. Na mate het seizoen voorbij ging kwamen er steeds meer Ws achter de namen. Meerdere daarvan kwamen bij Jai Hindley. De beoogt meesterknecht van Kelderman forceerde zijn doorbraak op de flanken van de Stelvio. Je kan een jongensboek minder interessant schrijven. Met het vertrek van Kelderman en Hirschi zal hij het kopmanschap mogen dragen. In deze ronde heeft hij een sterk team om zich heen.

TEAM ARKÉA SAMSIC:

Bij Arkéa hopen ze op de goede benen van Nairoman. Verleden jaar had Quintana tijdens het voorjaar motoren in de kuiten. Bergop was hij niet te volgen. Na de corona lijkt er een hapering in te zitten. De laatste keer was er een vierde plaats voor de kleine Colombiaan.

UAE TEAM EMIRATES:

Marc Hirschi is een kersverse kracht van de ploeg. Wat een heerlijke ontdekking was hij tijdens de Tour de France. Kan hij daar een vervolg aan geven? De la Cruz heeft moeite met zijn belofte en Mc Nulty is uit Parijs-Nice gevallen. Hoe zal het met zijn vorm zitten?

GROUPAMA – FDJ:

Er is weinig bekend over de opstelling van dit team. Toch hoop ik dat de derde etappe naar deze ploeg gaat. Aan de start staat namelijk een groot talent uit Hongarije. Zijn naam is Attila Valter. Hoe gaaf zou het zijn als hij de etappe naar Valter 2000 zou winnen.
Wel jammer dat hij in 1998 is geboren.

Voor de rest zijn het vooral gevestigde namen die meedoen. Rein Taaramáe, Louis Meintjes, Jan Hirt, Ilnur Zakarin, Roman Kreuziger en Luis Angel Maté. Allemaal mannen die al mooie dingen hebben laten zien maar inmiddels een stapje terug hebben gezet. Toch hou ik ervan om ze af en toe nog eens te mogen zien. Of ze nog furore gaan maken betwijfel ik.

TEAM JUMBO VISMA:

Een groep vol met klimmers. Met George Bennett en Sepp Kuss hebben ze twee man die beide kunnen winnen maar meestal voor de Wolverine uit Slovenië moeten werken. Wellicht mogen ze hier hun kansen pakken. Met Tolhoek en Bouwman hebben ze twee klimgeiten met gouden waarde. Ook zij zullen graag door willen breken. Chris Harper was al 4de in de UAE Tour. Ik gok dat succes best gemakkelijk gaat wennen. Wie de klappen van de zweep wel weet is wegkapitein Robert Gesink. Als het even niet gaat moet je gewoon harder werken en weer doorgaan. Wat een wielerleven heeft hij al gehad zeg. En meer tegenslag dan Gesink kan je bijna niet hebben. En dan gewoon door rammen. Geweldig. Wie het daar misschien niet helemaal mee eens is, is Steven Kruijswijk. Vorig jaar had hij alleen maar pech. Hij zal vol motivatie zitten om van dit jaar een topjaar te maken. Ook zo’n harde werker die ik zo graag eens een grote zou zien winnen. In deze ronde van Catalonië lijkt hij de meest logische keuze voor het kopmanschap. Dat de Jumbo-Visma ploeg wederom met een ijzersterk blok aan de start komt is wel zeker. Er zou zo maar een juichende killerbee boven op de Montjuich kunnen staan.

Team Jumbo-Visma

Antwan Tolhoek
Sepp Kuss
Chris Harper
Koen Bouwman
George Bennett
Steven Kruijswijk
Robert Gesink


Sterrenverdeling

5 sterren. Kruijswijk, Carapaz, Almeida
4 sterren: Hindley, Kelderman, Quintana, A.Yates
3 sterren: Kuss, Mas, Carthy, Woods, Thomas, Poels
2 sterren: Haig, Kamna, Uran, S.Yates
1 ster: Froome, Bennett, Soler
Post Reply