Parijs-Nice 2021

Hier plaatsen de schrijvers hun voor en na beschouwingen en kunnen de leden reageren. Leden worden verzocht hier geen topic te openen.
Post Reply
DE WIELERBIZON
Schrijver
Posts: 5
Joined: Tue Oct 20, 2020 3:24 pm

Parijs-Nice 2021

Post by DE WIELERBIZON »

Door: Carlos WIELERBIZON Pardo

Precies een jaar geleden was Parijs-Nice de laatste koers voordat corona de wereld overnam. Nairo Quintana deed een huzarenstukje op de Valdeblore La Colmaine waar een kleine minuut later Maximilian Schachmann de gele trui vasthield en daarmee Parijs-Nice en de laatste koers van het oude normaal. De promenade in Nice zou nooit bereikt worden. Dit wielerseizoen lijken vooral de Fransen de wedstrijden aardig onder controle te hebben. Nauwelijks afgelastingen dus het lijkt erop dat we van heerlijke koers kunnen gaan genieten.

GESCHIEDENIS:

Parijs-Nice is een etappekoers die al in 1933 verreden werd. Het stond bekend als een 6daagse ronde waar de grote hoofdstad wordt verbonden met het zonnige zuiden van de Côte d’Azur. De rit richting de zon zou je kunnen zeggen. Samen met zijn Italiaanse zuster de Tirreno Adriatico is deze koers de grootste etappekoers van het voorjaar. Grote ronde renners komen uit hun hooggelegen oorden om de degens te kruizen en de klassieker specialisten scherpen hun vorm nog eens goed aan voordat ze naar San Remo en Oudenaarde trekken. Je ziet op de erelijsten dan ook de groten der wieleraarde staan. Van Merckx tot Indurain en van Anquetil tot Contador. Meestal is het een koers waar je heerlijke strijd mag verwachten. Tussen 1982 en 1988 was er de Ierse Dominantie van Sean Kelly die tot op de dag van vandaag nog de recordhouder is. De laatste weken gaat het veel over veiligheid binnen het peloton. De tuckhouding of de tijdrithouding in het peloton worden verboden vanaf 1 april. Veel boze reacties kwamen erop. In 2003 was er een regel die te laat werd ingevoerd. Om de helmplicht er door te krijgen was er het dodelijk ongeluk van Kivilev in Parijs-Nice voor nodig om door te dringen.


PARCOURS:

Het uitgetekende parcours zal voor iedereen wat lekkers hebben. Een aantal ritten zullen voor de sprinters zijn. Er kunnen ritten gekaapt worden en een tijdrit geeft ruimte voor de eenzame hardfietser. Om de koers te winnen zal je toch echt een allrounder moeten zijn die ook het hooggebergte aan moet kunnen. Je kan eigenlijk wel stellen dat deze ronde een mini Tour is.

Etappe 1: Saint-Cyr L’Ecole – Saint-Cyr L’Ecole (166 km)

Image

Als je boven op de Eiffeltoren gaat staan kan je de renners zien fietsen. Net buiten Parijs werken ze in de 1e etappe twee grote rondes van 80 kilometer af. Onderweg komen ze twee klimmetjes van een kilometer lang tegen. In totaal zijn er dus vier momenten waar ontsnappingen kunnen gebeuren en waar de sprinters alert moeten zijn. Om echt weg te blijven zal moeilijk worden omdat het wellicht te eenvoudig is om sprinters weg te rijden en na de laatste beklimming van de Côte de Meridon is het nog 24 kilometer vlakke koers. De eindsprint kent een stijgende strook van 4%. Buiten pure snelheid zal er veel power worden gevraagd.

Etappe 2: Oinville-Sur-Montcient – Amilly. (188 km)

Image

In deze etappe kruipen we langzaam richting het zuiden. Als op deze dag de vlaggen slap langs de stokken blijven hangen dan weet je dat het een sprinters festijn gaat worden. Maar aangezien het peloton door grote open gebieden zal rijden kan er bij de goede wind best iets spannends gaan gebeuren. Als de vlaggen hoog in de stokken gaan hangen dan kunnen de waaiers niet uitblijven. Echt een cliché maar in deze rit kan je de ronde niet winnen maar je kan hem zeker verliezen. Mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen!

Etappe 3: Gien – Gien (14,4 km)

Image

In het stadje Gien zal er één grote lange inspanning moeten worden gedaan. 14 kilometer over een gladde vlakke weg waarna er 400 meter omhoog wordt gefinisht. Daar zal het melkzuur door de vaten knallen. Bij een secondespel kan je op die helling de hele dagwinst verspelen.

Etappe 4: Chalon-sur-Saône – Chiroubles (188 km)

Image

De 4de etappe zal een heerlijke koers opleveren. De hele dag mag het peloton omhoog en omlaaggaan. Je kan het vergelijken met een Luik-Bastenaken-Luik. Nadat ze de eerste vlakke 25 kilometer hebben verwerkt volgen er alleen maar klimmetjes. In totaal zullen er 3500 hoogtemeters worden verwerkt. In dit gebied zijn de mensen gewent om hun feest in november te vieren. Als de Beaujolais Primeur wordt gevierd. Hopelijk kunnen de renners net zo veel vuurwerk brengen. De laatste klim is de Col de Durbize die met 7,3 kilometer en 6% stijging koers ademt. De klassementsmannen kunnen oorlog maken terwijl de rit wel eens in een heel ander gevecht zal worden beslist.

Etappe 5: Vienne – Bollène (203 km)

Image

Vandaag eindigt gevoelsmatig Parijs-Nice voor een groot deel van het peloton. Ben je een renner van de vlakke ondergrond dan is vandaag de laatste kans. De sprinters ploegen zullen de regie overnemen van de klassementsformaties. Het parcours is vrijwel vlak en je moet van goeden huize komen om hier weg te blijven. Er is wel wat kans op waaiers dus iedereen zal op zijn hoede moeten blijven. Maar normaal gesproken zal er een meesterlijke sprint komen in de straten van Bollène.

Etappe 6: Brignoles – Biot (202,5 km)

Image

De 6de rit is het begin van een spetterend eindslot. Vandaag is het over de hele dag klimmen geblazen. In de eerste 100 kilometer zitten twee klimmetjes. Hier zal er vast een grote kopgroep kunnen worden gevormd. Daarna is het 22 kilometer klimmen waar 900 hoogtemeters zullen worden versleten. De Côte de Cabris en de Col du Ferrier liggen als een siamese tweeling aan elkaar. Eenmaal boven weten we hoe de koers in elkaar is gevallen. Vanaf de top is het nog 90 kilometer naar beneden en met glooiende pieken. Aan het einde is het de bestorming van Biot met de finish boven op een helling van 2 kilometer tegen 5,3%. Komt er iemand alleen aan of zal je moeten geloven in je punch? Wel een ideaal scenario voor een mooie finale.

Etappe 7: Nice – Valdeblore La Colmiane (166,5 km)

Image

Vanuit de startplaats Nice is er de bekende rit naar Valdeblore La Colmiane. Vorig jaar was hier het Waterloo van de ronde. De lockdown maakte een eind aan de rit naar de zon. In deze rit moeten de renners eerst nog wat ander klimwerk verrichten. De Col de Vence, Col de la Sigale en de Côte de Saint-Antonin vormen het strijdperk in de aanloop. Hier zal er een groep overblijven met de mannen in vorm en met klimmersbenen. Dan is het 40 kilometer naar de voet van de Valdeblore La Colmiane. Vanaf dit punt is het alle kaarten op tafel. Waar Quintana vorig jaar korte metten maakte is het dit jaar afwachten. Wie is de man in vorm en wie slaat vandaag de grote slag? Voordeel van dit jaar is, is dat de dag erna nog erg spannend kan worden.

Etappe 8: Nice -Nice (110,5km)

Image

Vijf klimmetjes verwijderd van de eindstreep van een loodzware wielerweek. Volgens traditie is de laatste klim de Col D’Éze. Een venijnige klim van 1.6 kilometer waarna je vol de afdaling in knal richting Nice. Nog een klein obstakel in de Col des Quatre Chemins om vanaf daar naar de Promenade de Anglais te rijden. Hier is de bekende finish en tevens het eindpunt van de rit vanaf Parijs naar Nice. Er zijn vandaag twee scenario’s mogelijk. Of er zal nog een gespannen strijd worden geleverd in het eindklassement of het is een pure strijd om de rit. Juist deze laatste etappe is voor een wielrenner erg tof om op zijn palmares te hebben. De rit over de Col d’Éze. Na deze rittenkoers zijn we klaar voor de rest van het seizoen!


DEELNEMERS:

Trek - Segafredo:

De formatie van Trek zal in Frankrijk vooral hun klassiekerploeg opstellen. Met Theuns, Stuyven en Mads Pedersen staan er al wat mannen op scherp. Pedersen won overtuigend de sprint in Kuurne. Met Elissonde en Bernard kunnen ze eventueel mikken op de bergritten.

Deceuninck - Quick Step:

De vlakke ritten zullen voor Sam Bennet zijn. De Ier zal zich graag willen tonen in de voetsporen van Sean Kelly. Cavagna wil wel in de tijdrit knallen en Senechal is gemaakt voor de heuvels. Als dan Cattaneo bergop kan strijden hebben ze elke dag een joker. Of er in de eindstand iets te zoeken valt betwijfel ik.

Lotto-Soudal:

Met Degenkolb en Gilbert hebben ze twee toprenners die nog niet helemaal uit de verf komen dit jaar. Toch weet je dat ze altijd uit het niets raak kunnen schieten. Met Thomas de Gendt als super aanvaller hebben ze altijd televisietijd. Harm Vanhoucke kan bergop evt de top bijbenen.



AG2R Citroën:

Paret-Peintre wist al te winnen in de opening van het Franse seizoen. Oliver Naesen wil op zijn best starten aan de Vlaamse koersen en zal hardheid willen creëren. Met Godon in vorm en O’Connor als goede nieuwe aankoop zal dit team zich zeker willen tonen in eigen land.



ASTANA:

Aleksandr Vlasov zal willen schieten voor de eindwinst. Hij won op de Mont Ventoux en werd derde in Lombardije. Een groot talent die hier best eens zal kunnen ontplooien tot eindwinnaar. Hij wordt ondersteunt door een sterk blok met Sanchez,Izaguirre,Fraile en Lutsenko. Hij zal vooral de tijdrit goed door moeten komen.


Bahrain- Victorious:

Wout Poels was al sterk in de Tour de Provence dit jaar. Hij lijkt zijn plek gevonden te hebben. Bilbao is de andere man voor de eindstrijd. Zijn Ronde van Italië was geweldig alleen net iets te lang. Dylan Teuns zal voor de heuvelritten gaan en Sonny Colbrelli is gemaakt voor de openingsetappe waar zijn krachtsprint perfect op zijn plaats is.


Bora- Hansgrohe: Dit degelijk team heeft altijd iets te melden. Met Ackermann willen ze de sprints aan pakken. Nog niet helemaal in vorm maar dat hoeft niets te zeggen. Als het er is dan zal hij niet te stoppen zijn. Ze zullen vooral rijden voor Maximilian Schachmann. De verdedigende kampioen zal dit jaar zijn gele trui tot in Nice willen brengen.

COFIDIS:

Bij Cofidis hopen ze op Guillaume Martin. Vorig jaar had hij een geweldig jaar. Hij is de bergkoning van La Vuelta en was achter de hoofdrolspelers een solide factor. Veel aanvalsdrift en nooit een saaie dag. Laporte zal voor de sprints mogen gaan. Ook hij kan vooral de zwaardere sprints goed aan.

EF Education:

Met Cort-Nielsen en Keukeleire zouden ze als rittenkapers mooie dingen kunnen laten zien. Powless mag zijn gang gaan in de bergen.


INEOS-Grenadiers:

De dag dat Ineos met een zwak team start zal wel nooit komen. Dus ook nu niet. Ze hebben met Geoghegan Hart en Porte de Giro winnaar en de nummer drie van de Tour in de opstelling. Ze zullen dan ook vol voor de eindoverwinning willen strijden. Met Rohan Dennis hebben ze die grote motor mee die waarschijnlijk ook in de tijdrit mooie dingen zal laten zien.
Israel Start-Up Nation:

Rudy Barbier is de snelle man die het op moet nemen tegen een erg zware tegenstand. Ook Sep Vanmarcke zal deze week gebruiken om op topniveau aan zijn Ronde van Vlaanderen te starten.

MOVISTAR:

De Amerikaan Jorgenson is piepjong maar heeft veel potentie. Ook zal de Oostenrijkse nieuwkomer Mûhlberger zijn debuut maken voor Team Movistar.

TEAM BIKEEXCHANGE:

Als je het over zware punch aankomsten hebt dan moet je wel willen gokken op Michael Matthews. De snelle man wil voor zijn nieuwe liefde grootse dingen laten zien. Dat hij het kan weten we maar hoe is zijn vorm?

TEAM DSM:

Gaan ze massaal voor de ritwonsten of is het allemaal voor Jai Hindley? De nummer twee uit de Giro zal zijn gang mogen gaan. Verder zal Benoot graag de heuvels aan willen pakken en hebben ze Cees Bol voor de eindsprint. Afgelopen jaar bewees hij tegen de top aan te zitten. Maakt hij dat laatste stapje dit jaar?

TEAM ARKÉA SAMSIC:

Nacer Bouhanni zal sprints moeten winnen. Een avant terrible pakt veel ereplaatsen maar de winst is niet vanzelfsprekend. Voor de ritten in de bergen hebben ze Warren Barguil. Een wisselend niveau houdt hem vaak tegen als ronderenner.

TEAM QHUBEKA ASSOS:

Giacomo Nizzolo heeft al gewonnen in Almeria. En als een sprinter de handen in de lucht heeft gehad dan komt het vaak goed. Fabio Aru en Sergio Henao zitten op de grens van tweede adem of vergane glorie. Kunnen ze nog mee voor de hoofdprijzen? In de tijdrit zal Campenaerts willen overwinnen.

UAE TEAM EMIRATES:

David De La Cruz heeft de nodige pech gehad. Hij zal maar al te graag zijn slag willen slaan. Zeker in een team dat vol zit met sterren. Trentin en Kristoff gaan de sprints meepakken terwijl oud wereldkampioen Rui Costa nog wel weer eens wil weten wat winnen is.

GROUPAMA – FDJ:

Arnaud Démare blijft een rassprinter die altijd en overal kan winnen. Voor de bergetappes of zelfs eindwinst hebben ze Gaudu die per jaar meer ontwikkeld. Vanuit de schaduw van Pinot lijkt hij zichzelf prima te ontplooien..

TEAM TOTAL DIRECT ENERGIE:


TEAM JUMBO VISMA:

Onze mannen komen met een geweldige opstelling.
Ze hebben de grote man Primoz Roglic mee en dan weet je dat je voor de eindwinst gaat. Als je dan ook Steven Kruijswijk meeneemt dan moet het wel gaan ontploffen. Waarschijnlijk willen ze de koers controleren en daarin spelen bergop George Bennett en Sam Oomen een belangrijke rol. Op het vlakke en minder steile gedeelte zal de trein worden geleid door Lennard Hofstede Jos van Emden en Tony Martin.
De laatste twee hebben vast ook hun zinnen gezet op de tijdrit.
De rit naar de zon zou wel eens extra hard kunnen gaan schijnen voor Team Jumbo Visma.

TEAM TJV:

Lennard Hofstede
Primoz Roglic
Sam Oomen
Tony Martin
George Bennett
Steven Kruijswijk
Jos van Emden


STERRENVERDELNG:

5 sterren. Roglic, Geoghegan Hart
4 sterren: Vlasov, Porte, Schachmann
3 sterren: Gaudu, Hindley, Kruijswijk
2 sterren: Poels, Bilbao
1 ster: De La Cruz, Guillaume Martin, Elissonde
Post Reply